De geschiedenis van “Zanggroep La Vita” in vogelvlucht

Begin jaren negentig nemen een paar dames het initiatief om een gezelligheidskoor op te gaan richten. Er was gitaar-begeleiding en een stuk of 10 enthousiaste leden, dus er kon gezongen worden. Na een tijdje bleek echter dat het erg moeilijk is om zomaar wat muziek in te studeren en meerstemmig zingen, dat was al helemaal een probleem. Besloten werd om toch op zoek te gaan naar een dirigent, om het koor muzikaal te gaan leiden.

In het voorjaar van 1992 is er iemand gevonden die dit wilde gaan doen. Petra v.d. Biggelaar uit Beek en Donk wilde wel aan deze klus beginnen. Dit was voor ons ook mede het moment van oprichting. De dirigente wilde er persé mannen bij, maar dat zou misschien nog wel een probleem worden. Uiteindelijk zijn deze ook over de streep getrokken en er kwamen verschillende mannen zingen bij het koor.

Besloten werd om er een echt “Heis” koor van te maken. Er werden geen leden van buiten Mariaheide aangenomen. Na een jaar hard repeteren is onze naam bedacht: “LA VITA” wat `het leven` betekent, leven, wat in grote mate aanwezig is bij de koorleden.

In juli 1993 gaven we ons eerste echte concert samen met de Krikkelbloazers uit Mariaheide. We waren toen nog een a capella groep. Er waren wel plannen om een combo bij het koor te nemen voor de instrumentale begeleiding. Er kwamen steeds meer optredens van allerlei aard, van kerst tot carnaval en weer terug. Begin 1994 wordt het logo voor ons koor gemaakt. In september 1994 zijn we gestart met een combo dat ons instrumentaal ging begeleiden. Van 2006 tot september 2009 werden we begeleid door de KGB, Kleine Gezellige Band.

Vanaf 2001 zijn er ook mensen van buiten Mariaheide welkom en momenteel bestaan we uit ongeveer 25 zingende leden. Regelmatig geven wij optredens van allerlei aard en doen dit altijd in overleg met onze leden. Daarnaast organiseren we jaarlijks in de zomer een tuinconcert achter de OLV kerk van Mariaheide. De parochietuin van kerk wordt dan door de leden omgevormd naar een gezellig klein “festival” terrein. Naast dat we dan zelf zingen worden er ook optredens verzorgd door andere zangverenigingen of bandjes.

Onze muzikaal leider en pianist is Dan Loredan en hij maakt meerstemmige zangcomposities van veelal bekende popliedjes. Voor meer informatie verwijzen we naar zijn eigen web site: http://www.danloredan.nl

Verder worden wij begeleid door slaggitarist Jos Wubben.

Zangvereniging La Vita - Mariaheide